- Veel Nederlanders zijn zaterdag de stad ingegaan om nog de laatste inkopen voor Sinterklaas te doen.
- Volgens winkeliers is het druk, maar lukt het om de coronamaatregelen na te leven.
- Veel winkels hebben geprobeerd om het bezoek te spreiden in de aanloop naar de feestdagen.
- Lees ook: Amerikaanse consumenten zetten bots in om schaarse spullen te kopen, van elektronica tot speelgoed
Het was zaterdag druk in de winkelstraten met mensen die nog cadeautjes wilden kopen voor Sinterklaas. De drukte was wel goed te handhaven en mensen hielden zich aan de coronamaatregelen zoals afstand houden en mondkapjes dragen, aldus verschillende winkelketens.
Volgens topman Eddy Assies van Intertoys liep de verkoop in de speelgoedwinkels goed. “Mensen komen nog op het laatste moment cadeautjes kopen of halen spullen af die online zijn besteld.”
De coronamaatregelen werden volgens hem goed nageleefd. Ook op zondag zijn nog veel Intertoys-winkels open, maar volgens Assies ligt het zwaartepunt vooral op de zaterdag. Met name speelgoed van Pokémon en Lego, hobby-producten en gezelschapsspellen zijn populair, aldus de topman.
Ook bij elektronicaketen MediaMarkt gingen de zaken goed, liet een woordvoerster weten. Zij zei dat het “gemiddeld druk” is in de vestigingen.
Het bedrijf had de openingstijden al verruimd door vroeger te openen om zo drukte te spreiden uit veiligheid voor klanten en personeel. Bij MediaMarkt werden de coronamaatregelen door klanten eveneens goed nageleefd. "Alles gaat dus goed", zei ze.
Een woordvoerster van HEMA gaf aan dat het "gezellig druk is in de winkelstraat, maar niet te druk". "Alles wordt in goede banen geleid", zei ze.
Winkeliersvereniging INretail spreekt van een "soepel verloop" in de winkelstraat in aanloop naar pakjesavond en stelt dat winkeliers de coronamaatregelen goed handhaven en dat bezoekers zich hier aan houden. "En dat het niet regent helpt ook mee. Mensen maken er een leuk dagje uit van", zegt een woordvoerder.
INretail had eerder al een oproep uitgestuurd aan winkels om promoties rond de feestdagen zo veel mogelijk te spreiden over meerdere dagen. Daarnaast is consumenten herhaaldelijk aangeraden om vooral op rustige momenten te shoppen.